پرسش ها و پاسخ های متداول درباره حضوری شدن کلاس‌ها

 | تاریخ ارسال: 1401/1/15 | 
۱. آیا امکان این وجود دارد که شروع کلاس‌های تحصیلات تکمیلی به بعد از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ موکول شود؟
حضوری شدن کلاس‌ها، دستور العمل ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و وزارت علوم بوده و دانشگاه ملزم به انجام آن است. با این حال جهت برطرف شدن مشکل دانشجویان غیرساکن در شهر تهران، از اساتید ارجمند خواهش شده است که در بازه زمانی ۱۴ الی ۱۷ فروردین، با دانشجویان غیرساکن در تهران، مساعدت شود.


۲. پیشنهاد می‌شود در موقع حضوری شدن کلاس‌ها از ظرفیت آموزش مجازی و ضبط شدن کلاس نیز استفاده گردد و کلاس‌ها بصورت ترکیب مجازی و حضوری باشد یا به تشخیص استاد درس برخی از کلاس‌ها با تعیین زمان‌بندی از قبل، مجازی برگزار شود تا با توجه به ورود به ماه مبارک رمضان و روزه داری اغلب دانشجویان، فرصت کافی برای سازگاری دانشجویان با فضای حضوری بعد از ۲ سال فراهم گردد.
برای ضبط شدن فایل کلاس یا در اختیار داشتن کلاس ضبط شده اساتید در ترم‌های قبل، دانشجویان می‌توانند با دانشکده و اساتید به صورت موردی مذاکره نمایند. همچنین در صورت صلاحدید استاد، امکان برگزاری کلاس مجازی به صورت مازاد بر برنامه هفتگی یا جلسات جبرانی، همچنان وجود دارد.


۳. بیماری زمینه‌ای دارم و در شرایط کرونایی اصلا نمی‌توانم روزه بگیرم و دانشگاه هم برای ناهار و صبحانه رزروی ندارد.
حتی قبل از گسترش بیماری کوید-۱۹ نیز همیشه تعدادی از دانشجویان با مشکل بیماری‌های دیگر مواجه بوده‌اند. لذا این مساله مستقل از شرایط کرونایی است که باعث مجازی شدن چند ترم اخیر در دانشگاه‌ها شد. با رزرو وعده سحری امکان استفاده از آن در طول روز قاعدتاً مقدور است. همچنین توصیه می‌شود با مدیریت امور دانشجویی و مرکز بهداشت دانشگاه در ارتباط باشید.


۴. آموزش غیر حضوری با تمام دشواری‌هایش ، یک مزیت ارزشمند دارد و آن این است که فیلم کلاس ضبط می‌شود و لذا می‌توان در صورت متوجه نشدن بخشی از درس به هنگام برگزاری کلاس بر خط،  مجددا به فیلم مراجعه کرد و نکات لازم را با  تمرکز و توجه بیشتر استخراج کرد و یا اینکه اگر در بخشی از کلاس، دانشجو نتواند همگام با تدریس استاد جزوه بنویسد، به راحتی می‌تواند با رجوع به فیلم نقص جزوه را برطرف کند .لذا از شما خواهشمندم  بدلیل اینکه دانشجویان مدت دو  سال است که  به چنین سیستمی عادت کرده‌اند، جهت مساعدت به دانشجویان از اساتید محترم خواهش کنید که این امکان ارزشمند را در آموزش حضوری نیز به کار بگیرند و بیانات استاد به هنگام تدریس در کلاس حضوری نیز ضبط شود و در سامانه ذخیره گردد.
نکته مطرح شده می‌تواند کاملاً درست باشد. امکان ضبط شدن کلاس چه از طریق سامانه و چه از طرق دیگر، در صلاحدید اساتید محترم است. لذا در صورتی که استاد درس اجازه دهد، این امکان وجود خواهد داشت. همچنین در صورت موافقت استاد، امکان استفاده از فیلم ضبط شده‌ی کلاس در نیم‌سال‌های قبل نیز امکان پذیر است.


۵. تغییر روال برگزاری به حضوری در وسط ترم، نه تنها باعث سردرگمی دانشجویان و اساتید در ارائه دروس خواهد شد، بلکه به دلیل عدم توانایی تغییر و انطباق طرح درس‌ها، عملا همان شیوه مجازی صرفاً در کلاس حضوری با کیفیتی بسیار پایین‌تر دنبال خواهد شد.
تشخیص بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها با ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و وزارت علوم است و دانشگاه ملزم به رعایت مقررات وضع شده است. ضمناً طبق نظرات ارسالی دانشجویان، به ندرت گزارشاتی مبنی بر افزایش کیفیت کلاس مجازی نسبت به کلاس حضوری دریافت شده است و لذا نتیجه یک یا تعدادی کلاس خاص را نمی‌توان به تمام دروس و رشته‌ها تعمیم داد.


۶. زمان بندی کلاس‌های ارائه شده در مقطع ارشد، در اکثر موارد بر خلاف کلاس‌های کارشناسی، بسیار پراکنده است. برای مثال اینجانب در روزهای فرد، ساعت ۷ صبح (که ابتدای آن در ماه مبارک خواهد بود!) یک کلاس، و ساعت ۱۵ کلاس دیگری دارم و کل روز هم همین دو کلاس است! لذا زمان زیادی برای رفت و آمد جهت شرکت حضوری در این کلاس‌ها تلف می‌شود. آن‌چه که موجب بازگشت شور و کوشش علمی به دانشگاه در مقطع ارشد می‌شود، نه برگزاری حضوری کلاس‌های ارشد، بلکه حضور دانشجویان در آزمایشگاه‌هاست. بنده پیش از این اطلاعیه، برای حضور مستمر در آزمایشگاه استاد راهنمای ارشد انتخابی خود برنامه ریزی کرده بودم. اما با حضوری شدن کلاس‌های ارشد، مجبورم زمان حضورم در آزمایشگاه را به مقدار چشمگیری کاهش دهم (بخصوص بخاطر معضل رفت و آمد و ترافیک).
ورود دانشجویان به دانشگاه در سالیان اخیر به صورت روزانه بوده و بر اساس آئین‌نامه وزارت علوم دانشجو موظف به حضور در سر کلاس‌ها است. پراکندگی زمان کلاس‌ها از دیرباز برای دانشجویان بوده است و لذا برای جلوگیری از اتلاف وقت دانشجویان عزیز، توصیه می‌شود در فرصت بین کلاس‌ها برای نوشتن پروپوزال، مشورت با اساتید، حضور در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و سالن مطالعه استفاده شود.


۷. قاعدتاً دانشگاه از ترمی می‌تونه حضوری بشه که دانشجو از لحظه‌ی انتخاب‌واحد بدونه کلاس‌هاش حضوری برگزار میشن و حساب رفت ‌و ‌آمدش و... رو بکنه؛ ممکن است تعدادی دانشجوی شاغل که بین کلاس‌هاش مشغول به کاره در دانشگاه باشند.
لطفا اگه مقدور هست حضوری شدن دانشگاه از ترم آینده شروع بشه که بچه‌ها با دیدگاه حضوری شدن انتخاب واحد کنن زیرا در ابتدای ترم در صفحه انتخاب واحد نوشته بود درسی حضوری است یا الکترونیکی. لذا خواهشمند است از ترم بعد کلاس حضوری کنید و در تابستان هم خوابگاه‌ها را تشکیل دهید. با تشکر از زحمات شما 
طبق اطلاعیه دانشگاه امیرکبیر که قبل از شروع ترم بهمن ۱۴۰۰ صادر شد (اینجا) برگزاری کلاس‌های تحصیلات تکمیلی از ابتدای ترم حضوری بوده است و صرفاً به دلیل گسترش سویه جدید بیماری کوید-۱۹، کلاس‌ها به صورت موقت تا اطلاع ثانوی و تصمیم ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، مجازی شد. نکته بعد در مورد اشتغال در حین تحصیل است. بر اساس مقررات وزارت علوم و آئین‌نامه‌های نگارش شده در سال ۹۳ و ۹۷، تحصیل دانشجو به صورت تمام وقت می‌باشد. در ثانی ابلاغ حضوری شدن کلاس‌ها بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت محترم علوم صورت پذیرفته است و دانشگاه اختیار این کار را ندارد که به صورت خود مختار همچنان کلاس‌ها را مجازی برگزار کند.


۸. بعضی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دلایل پزشکی امکان حضور در تهران برایشان میسر نیست. خواهشمند است برای این دانشجویان کلاس‌ها به صورت مجازی نیز برگزار گردد (همچون برگزاری کلاس‌های دوره کارشناسی اما فقط برای دانشجویان با دلایل موجه پزشکی)
بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغیه وزارت علوم، دانشگاه موظف به برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری است. در صورت مشکلات پزشکی، دانشجو می‌تواند مدارک و مستندات پزشکی خود را به مرکز بهداشت دانشگاه ارائه نماید.


۹. با توجه به اعلام وزارت علوم مبنی بر تمدید مهلت حذف و اضافه این امکان برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز فراهم شود.
در مورد امکان حذف دروس، در صورت وجود مدارک پزشکی، بر اساس مقررات، اقدام لازم قابل بررسی و انجام خواهد بود.


۱۰. پیشنهاد می‌شود دانشجویان شهرستانی که به دلایل پزشکی قادر به حضور در تهران نیستند بتوانند واحدهای خود را در دیگر دانشگاه‌های طراز اول کشور بگذرانند.
امکان مهمان شدن تعدادی از دروس در دانشگاه‌های سطح یک بر اساس مقررات، امکان‌پذیر است.


۱۱. می‌توان فقط برای دانشجویان مقطع کارشناسی ساکن تهران این امکان را فراهم کرد که به صورت حضوری از ۱۴ فروردین درکلاس‌ها شرکت کنند. با تشکر
برگزاری کلاس‌های حضوری دانشجویان کارشناسی، امکان‌پذیر و اتفاقاً توصیه‌ی اکید مدیریت دانشگاه است.


۱۲. نظر به اینکه در اکثر دانشگاه‌ها وعده‌ی سحری جدا از وعده‌ی افطار به دانشجوهای ساکن خوابگاه داده می‌شود در دانشگاه ما هم شرایط این کار مهیا شود تا در این ایام به دانشجوهای روزه‌دار کمک بیشتری شود.
بله این کار با هماهنگی معاونت محترم دانشجویی در دست اقدام است و از ۱۴ فروردین انجام خواهد شد.


۱۳. اگر دانشجویی مبتلا به بیماری کوید-۱۹ شد، باید چه کار کند؟
در صورت ابتلاء دانشجویان به بیماری کوید-۱۹، دانشجو می‌تواند به مرکز بهداشت دانشگاه مراجعه کند. ضمناً برای دانشجویان ساکن در خوابگاه نیز، محل‌هایی مختص دانشجویان مبتلاء درنظر گرفته خواهد شد.


۱۴. وضعیت امتحانات میان‌ترم و پایانی در صورت تشدید شرایط کرونا در کشور چگونه خواهد بود؟
امتحانات میان‌ترم با تشخیص استاد درس می‌تواند به صورت حضوری یا مجازی برگزار شود. همچنین دانشگاه تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و ابلاغیه‌های وزارت علوم است. در مورد امتحانات پایان ترم، امتحانات صرفاً به صورت حضوری خواهد بود و امتحان مجازی از نظر دانشگاه فاقد اعتبار است.


 ۱۵. وضعیت حضور و غیاب دانشجویان خوابگاهی قبل از تحویل خوابگاه چگونه خواهد بود؟
از اساتید ارجمند و دانشکده‌ها خواهش شده است در هفته‌ای که دانشجویان در حال استقرار در خوابگاه هستند، با این دسته از دانشجویان حداکثر مساعدت صورت پذیرد.


۱۶. لطفاً راه حلی برای عدم ثبت نام خوابگاه برای دانشجویان ورودی ۹۶ دو رشته‌ای، تغییر رشته‌ای و در حال انجام پروژه کارشناسی ارائه شود.
ضمن رعایت اولویت‌بندی خوابگاه، برای دانشجویان ممتاز، اختصاص خوابگاه با هماهنگی رئیس دفتر استعداد درخشان امکان‌پذیر خواهد بود.


۱۷. انتقاد درباره‌ی افزایش زیاد ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویان دکتری و نداشتن تمرکز و آرامش و نگرانی از شیوع کرونا
ضمن ابراز تأسف و همدلی با این قبیل دانشجویان، با توجه به ابلاغ وزارت علوم، تعیین ظرفیت اتاق‌های یک خوابگاه بر اساس فرمول ارائه شده توسط سازمان امور دانشجویان یعنی ظرفیت مساوی مساحت اتاق تقسیم بر چهار انجام می‌شود. توصیه می‌شود این قبیل از دانشجویان برای مطالعه از ظرفیت سالن‌های مطالعه دانشکده، سالن دانشجویان دکتری در دانشکده‌ها و کتابخانه مرکزی استفاده نمایند.


۱۸. انتقاد به عدم داشتن تهویه مناسب در کلاس‌های برخی دانشکده‌ها
این مورد تلاش خواهد شد تا حتی الامکان برطرف شود. ضمناً کلاس‌های درسی روزانه ضدعفونی خواهند شد.


۱۹. پیشنهاد حضوری شدن دانشجویان کارشناسی با تأخیر تا تجهیز مناسب خوابگاه‌ها
این پیشنهاد مورد عنایت دانشگاه امیرکبیر بود؛ با این حال ابلاغیه از مراجع بالادستی و ستاد ملی مدیریت کرونا لازم الاجرا ست.


۲۰. پیشنهاد برگزاری کلاس‌ها به صورت ترکیبی (حضوری/مجازی)
این امکان در هفته استقرار تدریجی دانشجویان در خوابگاه برقرار بوده و بعد از آن نیز برای کلاس‌های تدریس‌یار و حل تمرین تا پایان ترم امکان‌پذیر است.


۲۱. نرسیدن نوبت دوز سوم دانشجویان؛ این دسته از دانشجویان برای اسکان و حضور در دانشگاه بایستی چه کنند؟
در صورتی که دو دوز واکسن دریافت شده باشد، اسکان محتمل است. دانشجویان گرامی لطفاً به محض رسیدن زمان دریافت دوز سوم، از طریق مرکز بهداشت یا سایر مراکز واکسیناسیون اقدام نمایند.


۲۲. نگرانی از حضوری شدن غیر منتظره و فشار امتحانات میان ترم در هفته‌های آتی
طبق اطلاعیه آموزش کل دانشگاه، جهت همراهی با دانشجویان گرامی، زمان برگزاری امتحانات میان‌ترم به بعد از ماه مبارک رمضان انتقال یافت.


۲۳. پیشنهاد بازگشایی سالن مطالعه خوابگاه‌ها که الان به عنوان انباری از آن استفاده می‌شود.
تشکر بابت متذکر شدن این نکته؛ این مهم در تعدادی از خوابگاه‌ها انجام شده و به امید خدا در اسرع وقت در باقی خوابگاه‌ها نیز انجام خواهد شد.


۲۴. اعلام تاریخ دقیق حضوری شدن کلاس‌های کارشناسی
طبق اطلاعیه آموزش کل، از ۲۰ فروردین کلیه کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد.


۲۵. نگرانی از شیوع پیک هفتم کرونا و بازگشایی زود هنگام مدارس و دانشگاه‌ها
دانشگاه تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا بوده و بر اساس مصوبات آن ستاد، اطلاعیه‌های لازم را صادر خواهد کرد.


۲۶. لطفاً اولویت حضور با دانشجویان کارشناسی باشد.
کلاس‌های تحصیلات تکمیلی از ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ حضوری شده و کلاس‌های تمام مقاطع از ۲۰ فروردین به صورت حضوری برگزار خواهد شد.


۲۷. حضوری شدن سریع‌تر کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها
این کار از هفته هشتم آموزشی با هماهنگی دانشکده‌ها، شروع خواهد شد.


۲۸. پیشنهاد شروع آموزش حضوری بعد از عید فطر به دلیل داشتن قرارداد کاری برخی از دانشجویان با کارفرما
در این مورد دانشگاه تابع ابلاغیه‌های ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و وزارت علوم بوده و اختیار تاخیر در انجام آن را ندارد. ضمن اینکه بر اساس مقررات آموزشی، تحصیل دانشجو به صورت تمام وقت بوده و رعایت مقررات لازم است.


۲۹. پیشنهاد امکان مهمان شدن در دانشگاه محل سکونت
این کار وفق مقررات وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان، قابل انجام است.


۳۰. امکان رزرو غذا در زمان کمتر از ۴۸ ساعت بعد از ورود به خوابگاه
این کار به لحاظ‌نرم افزاری در حال انجام بوده و در اسرع وقت امکان‌پذیر خواهد شد.


۳۱. پیشنهاد تسریع در حضوری شدن دانشجویان کارشناسی
این کار به امید خدا از ۲۰ فروردین انجام خواهد شد.


۳۲ . راه حل در خصوص مبتلا شدن احتمالی دانشجویان در خوابگاه به بیماری کرونا
برای دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها، محل‌هایی برای افراد مبتلا درنظر گرفته شده است. همچنین سایر دانشجویان نیز می‌توانند به مرکز بهداشت مراجعه نمایند. همچنین دانشگاه در حال رایزنی برای انجام تست دوره‌ای PCR در میان خوابگاه‌ها است.


۳۳. لطفاً سالن‌های مطالعه در دانشکده‌ها و کتابخانه مرکزی (شهید صبوری) تا ساعات بیشتری باز باشد تا دانشجویان به خصوص دانشجویان خوابگاهی بتوانند با خیالی آسوده‌تر مطالعه داشته باشند.
این کار در اسرع وقت صورت خواهد پذیرفت.


۳۴. لطفاً زمان‌بندی ارائه پروپوزال دانشجویان ارشد ورودی ۱۴۰۰ و تصویب آن با توجه به طول کشیدن استقرار دانشجویان در خوابگاه و تطبیق با شرابط جدید، حداقل یک ماه با تاخیر انجام شود.
این پیشنهاد باید در شورای تحصیلات تکمیلی طرح شود. در صورت تصویب، به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.