تحلیل حرکت و راه رفتن

 | تاریخ ارسال: 1398/9/13 | 


سرپرست: دکتر مصطفی رستمی
پست الکترونیکی:  rostamiaut.ac.ir
شماره تلفن:  64542361
آدرس: تهران، خیابان سعید، بن بست مرعشی



معرفی آزمایشگاه:
 
آنالیز حرکت، به علم بررسی شیوه حرکت جانوران، و به‌طور تخصصی‌تر شیوه حرکت انسان، با استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری مکانیک بدن، فعالیت ماهیچه‌ها و ... گفته می شود. آنالیز حرکت برای ارزیابی، برنامه‌ریزی، و درمان شیوه حرکت افراد و به ویژه افراد آسیب‌دیده به کار می‌رود. فناوری اصلی آنالیز راه رفتن، سیستم ضبط حرکت است. با ردیابی نشانگرها در هر قسمت اندام تحتانی، می‌توان مختصات های حرکتی را اندازه گیری کرده و به صورت دستی و یا با نرم افزار پارامتر های لازم را محاسبه نمود. آزمایشگاه راه رفتن به وسیله ابزار دقیق و تشخیصی به منظور تجزیه و تحلیل راه رفتن طراحی شده است.و می تواند در تشخیص اختلالات حرکتی به عنوان یک آزمون تشخیصی کمک نماید. تجهیزات آزمایشگاهی شامل دوربین، صفحه نیرو  (Force Plate ) و الکترومایوگرافی  (EMG) می باشد.


 

یک آزمایشگاه آنالیز حرکت، دارای چندین دوربین تصویربرداری با سرعت بالا و دوربین های دو بعدی است که در اطراف یک مسیر پیش فرض نصب شده است. این دوربین‌ها به یک رایانه وصل می‌شوند. در بخش‌های مختلف و اصلی بدن بیمار، نشانگرهایی نصب می‌شوند. با حرکت بیمار در مسیر پیش فرض، رایانه، خط ‌سیر هر نشانگر را در فضای دو بعدی یا سه‌بعدی محاسبه می‌کند.
برای محاسبه سینتیک، بیشتر آزمایشگاه‌ها صفحه نیرو دارند که از طریق آن نیرو و گشتاور عکس‌العمل زمین را محاسبه می‌کنند. برآیند نیروها و گشتاورهای وارد به هر مفصل در هر یک از فازهای چرخه حرکت، از طریق معادلات حرکت بدست می‌آیند. این روش محاسباتی به عنوان دینامیک معکوس شناخته می‌شود. همچنین برای تشخیص و ثبت فعالیت سطحی عضلات ، الکترودهایی را به پوست بیمار متصل می‌کنند که با استفاده از دستگاه الکترومایوگرافی صورت می گیرد. به وسیله نرم افزار های بیومکانیکی مانند Opensim، Tracker ،  Matlab
 و... می توان تحلیل های لازم را با استفاده از داده های استخراج شده از آزمایشگاه انجام داد.



 
در صورت تمایل به همکاری با آزمایشگاه تحقیقاتی ما، می توانید با دکتر مصطفی رستمی ( (rostami aut.ac.ir)  تماس حاصل نمایید.

دفعات مشاهده: 1249 بار   |   دفعات چاپ: 46 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر