تولید نسل جدید زخم پوش‌های دیابتی توسط محققان دانشکده مهندسی پزشکی

 | تاریخ ارسال: 1402/12/22 | 
زخم­های پوستی, بر اساس مدت زمان لازم جهت ترمیم به دو گروه حاد و مرمن تقسیم بندی می­گردند. در مقابل، فرآیند ترمیم زخم­های مزمن ممکن است تا سال‌ها به طول بیانجامد و در نهایت ترمیم به طور کامل هم صورت نگیرد. در این گروه از زخم­ها، بدن به تنهایی قادر به انجام فرآیند ترمیم نیست و همواره نیاز به مداخلات خارجی وجود دارد. از جمله ی این زخم­ها می­توان به زخم­های سوختگی و زخم پای دیابتی اشاره نمود.
از اقدامات مفید و نتیجه­بخش برای درمان زخم پای دیابتی، پانسمان کردن با زخم­پوش­های پیشرفته است. انواع مختلفی از زخم­پوش­ها برای بهبود و ترمیم زخم پای دیابتی وجود دارد که گزارش­های دریافتی از مراکز پزشکی، نشان­دهنده­ی نیاز به بررسی و مطالعات بیشتر در جهت طراحی زخم­پوشی با قابلیت اثربخشی موثرتر است. بدین ترتیب، در پژوهشی، خانم سهیلا رضائی دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش  مهندسی بافت دانشکده مهندسی پزشکی، تحت نظر استاد راهنمای خود سرکار خانم دکتر رعنا ایمانی به طراحی، ساخت و بهینه سازی یک زخم پوش مناسب برای ترمیم زخم های مزمن با ترشح بالا پرداختند. در این پژوهش،   سعی بر پایین نگه­داشتن هزینه­ها از طریق انتخاب مواد و روش­های اقتصادی به صرفه در کنار حفظ کارآیی محصول بوده است. سفیده تخم مرغ در طب سنتی برای التیام زخم ها استفاده می شده است. این منبع پروتئینی طبیعی در عین دارا بودن خواص بیولوژیکی فوق­العاده و تاثیرگذاری در ترمیم زخم، هزینه­ی تهیه و آماده­سازی بالایی به دنبال دارد و از جمله­ی موثرترین و کارآمدترین مواد طبیعی ترمیم کننده است که غنی از فاکتورهای رشد می باشد. سفیده­ی تخم­مرغ به عنوان ماده­ی پایه در تهیه­ی این نمونه­ی زخم­پوش، خواص بیولوژیکی، زیست­فعالی و ترمیم زخم را بر عهده دارد. علاوه بر سفیده، از جز دیگری در ساختار استفاده گردید که خاصیت جذب ترشحات زخم­پوش را افزایش و بهبود بخشد تا در زخم­های با ترشحات بالا در پاکسازی محل زخم، موثر واقع شود. ماده­ی ثانویه، کربومر، ساختار زخم­پوش را به یک سوپرجاذب تبدیل می­کند.
محققان دانشکده مهندسی پزشکی موفق به ساخت زخم پوشی بر پایه سفیده تخم مرغ شدند که قابلیت جذب بالایی برای ترشحات زخم داشته و فرایند بهبود زخم های مزمن را تسریع میکند.
زخم پوش تولید شده بر پایه این ترکیبات به صورت هیدروفیلم بوده و خواص منحصر به فردی در مطالعات سلولی و حیوانی جهت ترمیم زخم از خود نشان داده است. بخشی از نتایج این مطالعه در مقاله ای با عنوان  Highly Absorbent Egg White/Carbomer‐۹۴۰ Hydrofilm as a Potential Diabetic Wound Dressing در ژورنال Macromolecular Bioscience  به چاپ رسیده­است.


این موفقیت را به ایشان، دانشجویان، اساتید گرامی و خانواده مهندسی پزشکی تبریک میگوییم.

دفعات مشاهده: 216 بار   |   دفعات چاپ: 21 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر