فصل مشترک زیستی

 | تاریخ ارسال: 1398/9/13 | 



معرفی آزمایشگاه:
 
فصل مشترک بین بیومتریال ها و اجزای سیستم بیولوژیکی (شامل بیوملکول ها، سلول ها  و بافت ها)، نقش بسیار مهمی در زیست سازگاری و عملکرد  صحیح  این مواد در بدن دارد. در آزمایشگاه فصل مشترک زیستی (Biointerface) با بهره گیری از علوم و مهندسی و تلفیق آن با علوم زیستی، تمرکز بر روی طراحی و ساخت بیومتریال هایی با ویژگی های عمکردی، کاربردی و سازگار با محیط بدن است.
از جمله مهمترین حوزهای فعالیت این آزمایشگاه، طراحی و توسعه داربست ها و بیومتریال هایی با سطوح تعامل پذیر و/یا دارای فصل مشترک های گرادیانی و اصلاح سطح و توده این گونه مواد (شامل بیومتریال های اکسیژن­رسان، داربست­هایی با قابلیت هدایت الکتریکی، سیستم­های کامپوزیتی هیدروژل/لیف و هیدروژل/ذره)، حامل های مناسب رهایش کنترل شده (فاکتور رشد، DNA  و   RNA، و همچنین دارو برای درمان بیماری ها ازجمله سرطان)،  و طراحی بیومتریال های نوین به عنوان ایمپلنت ها و جایگزین های بافتی ازجمله جایگزین های  پوست برای ترمیم زخم و جایگزین های عروقی با قابلیت عدم لخته زایی است.

 





داربست­های گرادیانی برای مهندسی بافت فصول مشترک:
فصل مشترک بین استخوان و غضروف محیطی است که از دو بافت مختلف تشکیل شده است. این دو بافت از لحاظ ساختار شیمیایی، خواص مکانیکی، خواص الکتریکی و میزان نیاز به اکسیژن و مواد غذایی کاملا متفاوت هستند. بنابراین طراحی لازم به منظور ساخت داربست این فصل مشترک می­بایستی بصورت گرادیانی تغییر خواص داشته باشد. در این تیم تحقیقاتی تاکنون مطالعات زیادی در زمینه­ی طراحی و ساخت داربست­های گرادیانی و اعمال تغییرات لازمه به منظور مناسب بودن آن برای فصل مشترک استخوان و غضروف انجام شده است.

بیومواد اکسیژن­رسان در مهندسی بافت:
یکی از چالش­هایی که همواره در حوزه­ی مهندسی بافت وجود دارد، رساندن اکسیژن و مواد غذایی به سلول­ها در ساختار سه­بعدی داربست بعد از ورود به داخل بدن است. توزیع همگن و کافی اکسیژن موجب تسهیل در مهاجرت سلولی، تولید ECM، رگ­زایی و رشد بافت می­شود و از مرگ سلولی و نکروز بافت جلوگیری می­کند. به منظور مهندسی بافت ارگان­های مختلف، در آزمایشگاه، مواد غذایی و اکسیژن از طریق بیوراکتور تامین می­شود اما بعد از کاشت در داخل بدن با محدودیت اکسیژن و مواد غذایی روبرو هستیم. در این تیم تحقیقاتی، به منظور حل این مشکل تاکنون پروژه­های گوناگونی در جهت استفاده از بیومواد اکسیژن­رسان درون داربست مهندسی بافت به انجام رسیده و یا در حال انجام است.

توسعه حامل های انتقال دارو و عوامل درمانی در بیماریهای سرطانی:
  به منظور کاهش اثرات جانبی روش های متداول در درمان­ سرطان (جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی) بر روی بافت های سالم  و هدفمند کردن انتقال دارو و عوامل درمانی به محل سلول­های سرطانی و  بهبود بازده درمانی، امروزه  به طور گسترده از نانوبیومتریال ها به عنوان حامل در درمان سرطان استفاده می شود. ویژگی­هایی مانند افزایش بازدهی زیستی و کاهش سمیت ناشی از داروهای شیمی درمانی، مراکز تحقیقاتی معتبر جهان در این حوزه را بر آن داشته است تا بخش عمده ای از تحقیقات خود را بر روی انواع مختلفی از این نوع حامل ها (لیپوزوم­ها، نانوذرات پلیمری، پلیمرهای دندریتی و نانومایسل­ها) متمرکز کنند. در این راستا و همگام با این روند رو به رشد جهانی، تیم تحقیقاتی  ما نیز تمرکز ویژه ای بر این حوزه دارد. توسعه  نانو ذرات و مایسل های با قابلیت رهایش داروی ضدسرطان  نممونه ای از تحقیقات انجام شده و در حال انجام است.


 

 

 
در صورت علاقه به همکاری با این آزمایشگاه تحقیقاتی، می توانید با آقای دکتر اکبر کارخانه (a.karkhanehaut.ac.ir) و آقای دکتر حمید کشوری (keshvariaut.ac.ir) تماس حاصل نمایید.

دفعات مشاهده: 3419 بار   |   دفعات چاپ: 857 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر