نانوبایوسنسور

 | تاریخ ارسال: 1398/10/21 | 



معرفی آزمایشگاه:
 

آزمایشگاه نانو بیوسنسورها از سال1385 فعالیت خود را در زمینه توسعه دانش، بومی سازی و کاربردی نمودن روشهای شناسایی و اندازه گیری آنالیتها با استفاده از عناصر و مواد زیستی و ریزموادها آغاز نموده است . این روشها می توانند علاوه بر کمک به امر پژوهش در ناشناخته های علوم زیستی و پزشکی و نیز مکانیسم برخی بیماریها و اختلالات، در امر تشخیص و درمان بیماریها و عوارض آنها و شناسایی علل و زمینه های به وجود آورنده آنها و نیز در سایر علوم مرتبط نظیر داروسازی، سامانه های پیشرفته دارورسانی و شناسایی داروهای جدید و ارزیابی فعالیت بیولوژیک آنها فعالیّت نماید. طراحی بیوسنسور ها در زمینه های مختلف علوم بیولوژی، پزشکی در دو دهه گذشته گسترش چشمگیری داشته است. هم جنین در سالهای اخیربا طراحی نانو زیست حسگرهاحساسیت روشهای مورد اندازه گیری افزایش چشمگیری پیدا کرده است. بیوسنسور ها سیستمهای اندازه گیری بسیار دقیق، حساس و اختصاصی می باشند و وجود بیورسپتورهای خاص علت ویژگیهای منحصر به فرد این سیستمهای اندازه گیری می باشد. در حقیقت اساس شناسایی وسنجش ترکیبات در این سیستمها، اتصال ویژه آنالیت مورد اندازه گیری به سنسور توسط بیورسپتورها میباشد.

در کاربردهای بسیاری در پزشکی، تحلیل محیطی و صنایع شیمیائی نیاز به روشهایی جهت حس کردن مولکولهای زیستی کوچک وجود دارد. حس‌های بویایی و چشایی ما دقیقا همین کار را انجام می‌دهد و سیستم ایمنی بدن میلیونها نوع مولکول مختلف را شناسائی می‌کند. شناسائی مولکولهای کوچک تخصص بیومولکولها است، لذا اینها شیوه جدید و جذابی برای ساخت سنسورهای خاص را پیش رو قرار می‌دهد. دو مولفه اساسی در این راستا وجود دارد. المان شناساگر و روش‌هایی برای فراخوانی زمانی که المان شناساگر هدف خودش را پیدا می‌کند. اغلب المان شناساگر تحت تاثیر منبع زیست‌ فناوری تغییر نمی کند. مشکل اصلی در این کار طراحی یک واسطه مناسب به یک وسیله بازخوانی بزرگ است.

از آنتی بادی‌ها به صورت گسترده به عنوان بیوسنسور استفاده می‌شود. آنتی بادی‌ها بیوسنسورهای پیشتاز در طبیعت است، به همین دلیل توسعه تستهای تشخیصی با استفاده از آنتی بادیها، یکی از زمینه‌های بسیار موفق در بیوفناوری است. شاید آشناترین مثال تست ساده‌ای است که برای تعیین گروه خونی استفاده می‌شود

بیوسنسورهای گلوکز از موفق ترین بیوسنسورهای موجود در بازار است. بیماران مبتلا به دیابت نیاز به شیوه‌های مرسوم جهت پایش سطح گلوکز خود دارد. سنسورهای قابل کاشت و غیر تهاجمی در حال توسعه است، اما در حال حاضر در دسترس‌ترین شیوه بیوسنسور دستی است که یک قطره از خون را تحلیل می‌کند.

عمده ترین فعالیت این آزمایشگاه تحقیق و پژوهش در زمینه های سنسور گلوکز  می باشد

 





 
برخی از پروژه های در حال انجام در آزمایشگاه بیوسنسور:
1- مدل سازی و ساخت نانو بیوسنسورهای غیر تهاجمی بر پایه سنسور گلوکز اکسیداز جهت کاربرد در تشخیص های پزشکی
2- ساخت و مشخصه یابی هیدروژل های آنزیمی برای کاربرد در تشخیص های بیولوژیکی
3- طراحی و ساخت میکروالکترودهای تشخیص آنزیمی
4- بهینه سازی عملکرد بیوسنسورهای الکتروشیمیایی با استفاده از سیستم پیوسته تولید و تعیین بهترین ترکیب متغیرهای مختلف استریپ
...

زمینه های تحقیقاتی
  •  طراحی  سنسورهای گلوکز غیر تهاجمی جهت استفاده بیماران دیابتی 
  •   طراحی ایمونو سنسور و نانو ایمونوسنسورها به منظور اندازه گیری آنالیتها درمایعات بیولوزیک
  •  توسعه بیوسنسورهای آنزیمی و برنامه های کاربردی آنها در زمینه های بالینی، سم شناسی و داروشناسی.
  •  بررسی و بهینه سازی روش های مختلف تثبیت چربی پروتئین هایی مثل پادتن و آنزیم ها و همچنین واسطه ها، که می تواند در صفحه نمایش آنزیمی و غیر آنزیمی الکترود چاپ شده و حسگرهای زیستی مبتنی بر مورد استفاده قرار گیرد.
  • توسعه بیوسنسورهای نوری و الکتروشیمیایی با استفاده از فناوری نانو
  •  طراحی بیوسنسورو نانوبیوسنسورهای آنزیمی به منظور اندازه گیری آنالیتها درمایعات بیولوزیک 
  •  طراحی بیوسنسورهای هوشمند جهت درمان سرطان
 
 
 

 

 
در صورت علاقه به همکاری با این آزمایشگاه تحقیقاتی، می توانید با دکتر محمد ربیعی (mrabieeaut.ac.ir) تماس حاصل نمایید.

دفعات مشاهده: 5578 بار   |   دفعات چاپ: 619 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر